Category Archives: loon

Lonen bevriezen van rechtswege?

Het is laatst aan de orde gekomen; het invoeren van een loonwet die regelt dat alle uitkeringen en de salarissen van ambtenaren en semi-ambtenaren worden bevroren. Dit zou een rigoureuze maatregel zijn om de overheidsfinancien op orde te brengen.

Ambtenaren hebben extreme loonstijging gekregen, wat een onzin

Ons zou het wel aanspreken om de lonen van ambtenaren een keertje op de nullijn te houden. Rijksambtenaren hebben in de jaren 2009, 2010 en 2011 elk jaar 3,00% loonstijging gekregen. En voor het inleveren van twee vakantiedagen gratis een dertiende maand (!). Dit betekent dat veel ambtenaren in de afgelopen drie jaren een totale loonstijging van 16% hebben meegemaakt. Zonder harder te werken. Tegelijk zijn in de private sector in deze moeilijke jaren de lonen gelijk gebleven. Wat een rechtsongelijkheid en geldverspilling. Alle reden om de broekriem maar eens te halen zouden wij zeggen!

Gezocht op:

Jongeren te hoge verwachting over loon

Wat blijkt? Jongeren hebben te hoog gespannen verwachting over hun loon. Jongeren van 12 tot 24 jaar hebben een veel te rooskleurig beeld over hun financiële toekomst. Bijna twee derde verwacht makkelijk een goede baan te krijgen en bijna de helft schat het toekomstig maandinkomen onrealistisch hoog in, zo blijkt uit onderzoek van het Nibud en EenVandaag.

Het merendeel van de jongeren denkt rond hun 35e een netto maandinkomen te hebben van tussen de 1500 en vijfduizend euro. Ruim een derde verwacht een inkomen van meer dan drieduizend euro. 44 procent van de jongeren denkt later meer te verdienen dan hun ouders.

Jongeren tot 15 jaar zijn het meest optimistisch. Zo’n veertig procent denkt op zijn 35e maandelijks meer dan vijfduizend euro netto te verdienen.

De meeste jongeren zijn zich wel bewust van de huidige economische situatie. Ruim de helft denkt dat het dit jaar slechter met de economie gaat dan vorig jaar. Een derde zegt bewuster met geld om te gaan door de berichten over de economische situatie.

Lees ook:

» 13:00 Tralies voor de gleuf 3

» 19:25 EU vordert 14,6 miljoen euro terug van Nederland13

» 12:39 FNV-voorzitter Jongerius treedt af op 23 juni15

» 10:11 Weekers bekijkt verhoging lage btw-tarief69

delen
|


Reacties op dit bericht


Madmaarten 16-02-2012 @ 19:29




DE_krumpel 16-02-2012 @ 19:29




Blobje 16-02-2012 @ 19:30





RoW_0 16-02-2012 @ 19:30




davidoffie 16-02-2012 @ 19:32



quote:

Ja, de technische dienst bij de mediamarkt Je mag blij zijn dat je betaald wordt met dat afvoer putje van de Mediamarkt.


RoW_0 16-02-2012 @ 19:34



quote:Op donderdag 16 februari 2012 @ 19:32 schreef davidoffie het volgende:
[..]

Ja, de technische dienst bij de mediamarkt Je mag blij zijn dat je betaald wordt met dat afvoer putje van de Mediamarkt.

Hoe dan ook, het is geschoold werk. Wel laag, natuurlijk. Maar dan krijg je enkele centen meer bij de mcdonalds dan bij de technische dienst waar veel kennis een vereist is. Nogal vreemd ofniet?


bluejean 16-02-2012 @ 19:34




davidoffie 16-02-2012 @ 19:36



quote:Op donderdag 16 februari 2012 @ 19:34 schreef RoW_0 het volgende:
[..]

Hoe dan ook, het is geschoold werk. Wel laag, natuurlijk. Maar dan krijg je enkele centen meer bij de mcdonalds dan bij de technische dienst waar veel kennis een vereist is. Nogal vreemd ofniet?

Ja, omdat ze bij de Mcdonalds wel een onderscheid kunnen maken tussen een hamburger en een digitale reflex camera!


thom_05 16-02-2012 @ 19:36




RoW_0 16-02-2012 @ 19:38



quote:Op donderdag 16 februari 2012 @ 19:36 schreef davidoffie het volgende:
[..]

Ja, omdat ze bij de Mcdonalds wel een onderscheid kunnen maken tussen een hamburger en een digitale reflex camera!

Technische dienst. Niet verkoper.

Een medewerker van de mcdonalds kan geen onderscheid maken tussen een moederbord of een ram module.


gerretje 16-02-2012 @ 19:39



quote:Op donderdag 16 februari 2012 @ 19:36 schreef davidoffie het volgende:
[..]

Ja, omdat ze bij de Mcdonalds wel een onderscheid kunnen maken tussen een hamburger en een digitale reflex camera!

en ze zijn bieden niet te vreten


Bierie 16-02-2012 @ 19:40




Ach er zal vast wel een klein percentage daarin slagen. Jammer voor de rest van de 99.9%


Mystic_HBC 16-02-2012 @ 19:42




davidoffie 16-02-2012 @ 19:46



quote:Op donderdag 16 februari 2012 @ 19:38 schreef RoW_0 het volgende:
[..]

Technische dienst. Niet verkoper.

Een medewerker van de mcdonalds kan geen onderscheid maken tussen een moederbord of een ram module.

Wat is het onderscheid dan volgens mij deed je dat al in de zin!


horned_reaper 16-02-2012 @ 19:46


quote:Op donderdag 16 februari 2012 @ 19:34 schreef RoW_0 het volgende:
[..]

Hoe dan ook, het is geschoold werk. Wel laag, natuurlijk. Maar dan krijg je enkele centen meer bij de mcdonalds dan bij de technische dienst waar veel kennis een vereist is. Nogal vreemd ofniet?

Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Je doorgroeimogelijkheden zijn totaal anders, evenals je CAO.

En ik ben ietswat sceptisch over dat minimum loon voor een baan waar je MBO niveau 4 voor nodig lijkt te hebben. Dat ligt echt wel iets hoger.


Haagse-Harry 16-02-2012 @ 19:46




mvt 16-02-2012 @ 19:48



Ze zijn iig optimistisch genoeg om te denken dat er dan nog een euro is


314 16-02-2012 @ 19:52



quote:

wel een hele grote marge daar maar 1500 netto op je 35e daar moet je toch wel aan kunnen komen?


PufPuf 16-02-2012 @ 19:53




Whuzz 16-02-2012 @ 19:55



5000 euro
NETTO!?

Het overgrote deel mag al in zijn handjes klappen als ze het met 1/3 tot 1/2 mogen doen
Wie maakt ze dat in godsnaam wijs dan? Zelfs mijn zoontje van 8 weet al dat dat absurde bedragen zijn die papa+mama sámen nog niet eens bij elkaar verdienen. (Bruto dan weer wel, maar ja, de belastingdienst kan het niet leuker maken, wel duurder… )


Herman_I_B 16-02-2012 @ 19:58



Hmm, ik mag dus zeker niet klagen met mijn 4200 bruto per maand
als ik lees dan een WO student 8,50 per uur kreeg aangeboden.
ik krijg gwn t dubbele en nog wat

Mah jah,
ik heb dan ook wel HBO + CCNA + CCIP + CCNP


NaughtyBuns 16-02-2012 @ 20:07



quote:Op donderdag 16 februari 2012 @ 19:58 schreef Herman_I_B het volgende:
Hmm, ik mag dus zeker niet klagen met mijn 4200 bruto per maand
als ik lees dan een WO student 8,50 per uur kreeg aangeboden.
ik krijg gwn t dubbele en nog wat

Mah jah,
ik heb dan ook wel HBO + CCNA + CCIP + CCNP

Heb je daarnaast veel werkervaring en hoe lang werk je al in de IT (dat zijn toch certificeringen van Cisco?) Ben best benieuwd! En sowieso liggen de salarissen in de IT sector hoger dan laten we zeggen de financiele dienstverlening.

Dat een WO-STUDENT maar 8,50 krijgt aangeboden is niet raar, er zijn veel studentenbanen met zo’n loon. Als ze nu afgestudeerd was dan zou ik inderdaad erg schrikken!


satoer 16-02-2012 @ 20:09





Funkamental 16-02-2012 @ 20:11



quote:Op donderdag 16 februari 2012 @ 19:55 schreef Whuzz het volgende:
5000 euro
NETTO!?

5000 Bruto is al flink boven modaal… misschien dat iemand ze eens uit moet leggen wat dat modaal precies inhoudt… en dan gelijk wat ook al weer het verschil tussen bruto en netto is…


D. 16-02-2012 @ 20:20




hvan 16-02-2012 @ 20:22



ach ja, zo sprak ik pas een net afgestudeerd meisje dat werk zocht. ze wilde binnenkort wel een huisje kopen en een leuk autootje als ze een baan zou hebben! Ze kon zich echter niet voorstellen dat een gemiddeld gezin toch wel zo’n 70% van hun inkomen volledig kwijt is aan vaste lasten.
toen ik haar uitlegde waar al dat geld zoal heen gaat, zag ze haar toekomst ineens een stuk minder rooskleurig in en ging ze net niet huilend naar huis.

Probleem is ook dat er op scholen wijs word gemaakt dat als je een bepaalde studierichting op gaat je bakken met geld gaat verdienen!


puntje-tussen-de-bougie 16-02-2012 @ 20:27




Innisdemon 16-02-2012 @ 20:38



Heeft niemand, buiten Satoer, gelezen dat het hier over salarisverwachtigen over 20 tot 25 jaar betreft?

Met een paar procent inflatie per jaar, is €5000 netto net geen modaal inkomen tegen die tijd.


_Cobalt_ 16-02-2012 @ 20:42



Volgens mij zijn er wel wat fouten gemaakt in het onderzoek. Netto moet volgens mij Bruto zijn. Of hebben ze 12 jarige kinderen verteld wat er van het bruto inkomen afgaat.

Daarnaast is het een voorspelling van wat zij denken op hun 35e te verdienen nog niet eens zo gek. Als je ook rekening houd met een inflatie van 2,5%. 1500 euro nu is over 17 jaar met 2,5% inflatie 2407euro en 3000 euro nu is over 17 jaar met 2,5% inflatie 4814 euro.


Wapperbaard 16-02-2012 @ 20:46




DerAppie 16-02-2012 @ 20:47



quote:Op donderdag 16 februari 2012 @ 20:22 schreef hvan het volgende:
ach ja, zo sprak ik pas een net afgestudeerd meisje dat werk zocht. ze wilde binnenkort wel een huisje kopen en een leuk autootje als ze een baan zou hebben! Ze kon zich echter niet voorstellen dat een gemiddeld gezin toch wel zo’n 70% van hun inkomen volledig kwijt is aan vaste lasten.
toen ik haar uitlegde waar al dat geld zoal heen gaat, zag ze haar toekomst ineens een stuk minder rooskleurig in en ging ze net niet huilend naar huis.

Probleem is ook dat er op scholen wijs word gemaakt dat als je een bepaalde studierichting op gaat je bakken met geld gaat verdienen!

Die heeft dan zeker nooit op kamers gezeten? Het lijkt me dat studenten die al een poosje uit het oduerlijk huis zijn horen te weten wat het leven zo ongeveer kost. Tenzij ze natuurlijk door papa en mama alles betaald krijgen.


PufPuf 16-02-2012 @ 21:02




AtheistischFundamentalist 16-02-2012 @ 21:03



Lees ook:

» 13:00 Tralies voor de gleuf 3

» 19:26 Jongeren te optimistisch over toekomstig salaris36

» 19:25 EU vordert 14,6 miljoen euro terug van Nederland13

» 12:39 FNV-voorzitter Jongerius treedt af op 23 juni15

delen
|


Gezocht op:

Cao-lonen lager dan inflatie

De lonen zijn in 2011 met gemiddeld 1,30% gestegen, terwijl de inflatie 2,30% was. De meeste werknemers zijn er reeel gezien een volle procent op achteruit gegaan. In 2010 zijn de cao-lonen, net als in 2009, met gemiddeld 1,3 procent gestegen, meldt het CBS. Deze matige loonstijging is een stuk lager dan de inflatie, want die kwam in 2011 uit op 2,3 procent.

Hoewel de cao-lonen in 2011 met mate stegen, is de stijging gedurende het jaar wel wat opgelopen. In het eerste kwartaal van dat jaar namen de lonen nog met 1,1 procent toe, in het laatste kwartaal was dit 1,5 procent.

De gemiddelde prijsstijging kwam vorig jaar op 2,3 procent uit. Dit betekent dat de lonen een vol procentpunt achterlopen op de inflatie.

Contractuele loonkosten 1,7 procent hoger
In 2011 waren de contractuele loonkosten 1,7 procent hoger dan een jaar eerder. Dit komt door de cao-loonstijging, maar ook doordat de werkgeversbijdrage voor het sectorfonds in 2011 is toegenomen.

Bij particuliere bedrijven en de gesubsidieerde sector stegen de loonkosten in 2011 met respectievelijk 1,9 en 1,6 procent. Bij de overheid stegen de loonkosten met 0,5 procent het minst. Dit terwijl vorig jaar de loonkosten in deze sector nog meer dan gemiddeld toenamen.

Utrecht hoogste loon

Werknemers in Utrecht krijgen het hoogste salaris. Tot noch toe was dit altijd de Randstad. Het Nationaal Beloningsonderzoek concludeert dit aan de hand van een onderzoek onder 220 duizend werknemers.

In het noorden, het zuiden en in het oosten van Nederland zijn de lonen lager dan het gemiddelde. Verder blijkt wederom dat vrouwen minder salaris krijgen dan mannen. En dat in de private sector de lonen zijn gestegen, maar niet bij de overheid.

Salaris directeur goede doel

Hoeveel verdient de directeur van een goed doel nou eigenlijk? Er is vaak rumoer over, en terecht! Meer dan honderd goede doelen gaan de salarissen van hun directeuren en bestuurders op internet publiceren. Dit stelt de Vereniging van Fondsenwervende Instellingen (VFI). Hierbij zijn ondermeer de Hartstichting, het Astma Fonds, Amnesty International, Greenpeace, KWF Kankerbestrijding en Unicef aangesloten.

De Vereniging had al een maximumloon afgesproken voor de leden, maar zij wil zich nu ook verantwoorden naar hun donateurs. Transparantie staat centraal.

Gezocht op:

Vakbond wil weer eens nivelleren

De FNV haalt weer eens oud stokpaardje van stal; nivelleren. Zij stellen dat beloningen van topbestuurders beperkt moeten worden, zodat deze meer in verhouding zijn met de beloningen van overige werknemers binnen een bedrijf. Er is een grote loonongelijkheid volgens de vakbond. Bij Shell verdient de directeur bijna 400 keer zoveel als de laagstbetaalde werknemer. Zij wijzen naar een wettelijke bepaling dat beloningen moeten worden vastgesteld met inachtneming van de beloningsverhoudingen binnen de ondernemingen.

Wij zeggen; laat de markt zijn werk doen. Ga gewoon hard werken dan verdien je wat je krijgt. En als iemand meer waarde toevoegt dan een ander, dan krijgt die meer. En als je daar niet tevreden mee bent, begin dan voor jezelf of wijzig van werkgever.

Verdien meer door onaardig te doen

Meer verdienen? Dan moet je onaardig doen. De werkgever denkt dan dat je goed voor jezelf opkomt, en ook voor de zaak. Recent onderzoek toont aan dat onaardige werknemers meer geld verdienen dan aardige werknemers. Dit geldt zowel voor vrouwen als voor mannen.

De onderzoekers vermoeden dat onvriendelijke mannen als harder worden gepercipieerd en daardoor misschien geschikter worden geacht voor hogere functies. Ook vrouwen die onaardig waren, kregen vaker promotie dan heel zachte vrouwen, maar wel minder vaak dan mannen. Waarschijnlijk komt dat doordat die eigenschap niet gewaardeerd wordt in vrouwen.

Loonstijging eerste helft 2011 1,6 procent

De gemiddelde loonstijging in Nederland over de eerste helft van 2011 is 1,6 procent. Dat wil zeggen, alle lonen die zijn geregeld via een CAO. Dit is lager dan de inflatie van 2 procent, maar hoger dan de gemiddelde loonstijging in de tweede helft van 2011.

Veel werknemers krijgen een inflatiecorrectie over het loon halverwege het jaar. De inflatie (CPI-alle huishoudens) over 1 juli 2010 tot 1 juli 2011 is overigens 2,3 procent. Veel lonen worden op basis daarvan gecorrigeerd voor inflatie.

Gezocht op: