Jongeren te hoge verwachting over loon

Wat blijkt? Jongeren hebben te hoog gespannen verwachting over hun loon. Jongeren van 12 tot 24 jaar hebben een veel te rooskleurig beeld over hun financiële toekomst. Bijna twee derde verwacht makkelijk een goede baan te krijgen en bijna de helft schat het toekomstig maandinkomen onrealistisch hoog in, zo blijkt uit onderzoek van het Nibud en EenVandaag.

Het merendeel van de jongeren denkt rond hun 35e een netto maandinkomen te hebben van tussen de 1500 en vijfduizend euro. Ruim een derde verwacht een inkomen van meer dan drieduizend euro. 44 procent van de jongeren denkt later meer te verdienen dan hun ouders.

Jongeren tot 15 jaar zijn het meest optimistisch. Zo’n veertig procent denkt op zijn 35e maandelijks meer dan vijfduizend euro netto te verdienen.

De meeste jongeren zijn zich wel bewust van de huidige economische situatie. Ruim de helft denkt dat het dit jaar slechter met de economie gaat dan vorig jaar. Een derde zegt bewuster met geld om te gaan door de berichten over de economische situatie.

Lees ook:

» 13:00 Tralies voor de gleuf 3

» 19:25 EU vordert 14,6 miljoen euro terug van Nederland13

» 12:39 FNV-voorzitter Jongerius treedt af op 23 juni15

» 10:11 Weekers bekijkt verhoging lage btw-tarief69

delen
|

eKudos
nujij

Reacties op dit bericht


manMadmaarten 16-02-2012 @ 19:29


fotoboek
no homepage


vrouwDE_krumpel 16-02-2012 @ 19:29


fotoboek
no homepage

userIcon


manBlobje 16-02-2012 @ 19:30


fotoboek
homepage

userIcon


manRoW_0 16-02-2012 @ 19:30


fotoboek
no homepage

userIcon


mandavidoffie 16-02-2012 @ 19:32


fotoboek
no homepage

userIcon

quote:

Ja, de technische dienst bij de mediamarkt Je mag blij zijn dat je betaald wordt met dat afvoer putje van de Mediamarkt.


manRoW_0 16-02-2012 @ 19:34


fotoboek
no homepage

userIcon

quote:Op donderdag 16 februari 2012 @ 19:32 schreef davidoffie het volgende:
[..]

Ja, de technische dienst bij de mediamarkt Je mag blij zijn dat je betaald wordt met dat afvoer putje van de Mediamarkt.

Hoe dan ook, het is geschoold werk. Wel laag, natuurlijk. Maar dan krijg je enkele centen meer bij de mcdonalds dan bij de technische dienst waar veel kennis een vereist is. Nogal vreemd ofniet?


vrouwbluejean 16-02-2012 @ 19:34


fotoboek
no homepage

userIcon


mandavidoffie 16-02-2012 @ 19:36


fotoboek
no homepage

userIcon

quote:Op donderdag 16 februari 2012 @ 19:34 schreef RoW_0 het volgende:
[..]

Hoe dan ook, het is geschoold werk. Wel laag, natuurlijk. Maar dan krijg je enkele centen meer bij de mcdonalds dan bij de technische dienst waar veel kennis een vereist is. Nogal vreemd ofniet?

Ja, omdat ze bij de Mcdonalds wel een onderscheid kunnen maken tussen een hamburger en een digitale reflex camera!


onbekendthom_05 16-02-2012 @ 19:36


fotoboek
no homepage


manRoW_0 16-02-2012 @ 19:38


fotoboek
no homepage

userIcon

quote:Op donderdag 16 februari 2012 @ 19:36 schreef davidoffie het volgende:
[..]

Ja, omdat ze bij de Mcdonalds wel een onderscheid kunnen maken tussen een hamburger en een digitale reflex camera!

Technische dienst. Niet verkoper.

Een medewerker van de mcdonalds kan geen onderscheid maken tussen een moederbord of een ram module.


mangerretje 16-02-2012 @ 19:39


fotoboek
no homepage

quote:Op donderdag 16 februari 2012 @ 19:36 schreef davidoffie het volgende:
[..]

Ja, omdat ze bij de Mcdonalds wel een onderscheid kunnen maken tussen een hamburger en een digitale reflex camera!

en ze zijn bieden niet te vreten


manBierie 16-02-2012 @ 19:40


fotoboek
homepage

userIcon
Ach er zal vast wel een klein percentage daarin slagen. Jammer voor de rest van de 99.9%


manMystic_HBC 16-02-2012 @ 19:42


fotoboek
no homepage

userIcon


mandavidoffie 16-02-2012 @ 19:46


fotoboek
no homepage

userIcon

quote:Op donderdag 16 februari 2012 @ 19:38 schreef RoW_0 het volgende:
[..]

Technische dienst. Niet verkoper.

Een medewerker van de mcdonalds kan geen onderscheid maken tussen een moederbord of een ram module.

Wat is het onderscheid dan volgens mij deed je dat al in de zin!


manhorned_reaper 16-02-2012 @ 19:46


fotoboek
homepage

userIcon

quote:Op donderdag 16 februari 2012 @ 19:34 schreef RoW_0 het volgende:
[..]

Hoe dan ook, het is geschoold werk. Wel laag, natuurlijk. Maar dan krijg je enkele centen meer bij de mcdonalds dan bij de technische dienst waar veel kennis een vereist is. Nogal vreemd ofniet?

Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Je doorgroeimogelijkheden zijn totaal anders, evenals je CAO.

En ik ben ietswat sceptisch over dat minimum loon voor een baan waar je MBO niveau 4 voor nodig lijkt te hebben. Dat ligt echt wel iets hoger.


manHaagse-Harry 16-02-2012 @ 19:46


fotoboek
no homepage

userIcon


manmvt 16-02-2012 @ 19:48


fotoboek
no homepage


Ze zijn iig optimistisch genoeg om te denken dat er dan nog een euro is


man314 16-02-2012 @ 19:52


fotoboek
no homepage

userIcon

quote:

wel een hele grote marge daar maar 1500 netto op je 35e daar moet je toch wel aan kunnen komen?


onbekendPufPuf 16-02-2012 @ 19:53


fotoboek
no homepage


manWhuzz 16-02-2012 @ 19:55


fotoboek
no homepage

userIcon
5000 euro
NETTO!?

Het overgrote deel mag al in zijn handjes klappen als ze het met 1/3 tot 1/2 mogen doen
Wie maakt ze dat in godsnaam wijs dan? Zelfs mijn zoontje van 8 weet al dat dat absurde bedragen zijn die papa+mama sámen nog niet eens bij elkaar verdienen. (Bruto dan weer wel, maar ja, de belastingdienst kan het niet leuker maken, wel duurder… )


onbekendHerman_I_B 16-02-2012 @ 19:58


fotoboek
no homepage


Hmm, ik mag dus zeker niet klagen met mijn 4200 bruto per maand
als ik lees dan een WO student 8,50 per uur kreeg aangeboden.
ik krijg gwn t dubbele en nog wat

Mah jah,
ik heb dan ook wel HBO + CCNA + CCIP + CCNP


vrouwNaughtyBuns 16-02-2012 @ 20:07


fotoboek
no homepage

quote:Op donderdag 16 februari 2012 @ 19:58 schreef Herman_I_B het volgende:
Hmm, ik mag dus zeker niet klagen met mijn 4200 bruto per maand
als ik lees dan een WO student 8,50 per uur kreeg aangeboden.
ik krijg gwn t dubbele en nog wat

Mah jah,
ik heb dan ook wel HBO + CCNA + CCIP + CCNP

Heb je daarnaast veel werkervaring en hoe lang werk je al in de IT (dat zijn toch certificeringen van Cisco?) Ben best benieuwd! En sowieso liggen de salarissen in de IT sector hoger dan laten we zeggen de financiele dienstverlening.

Dat een WO-STUDENT maar 8,50 krijgt aangeboden is niet raar, er zijn veel studentenbanen met zo’n loon. Als ze nu afgestudeerd was dan zou ik inderdaad erg schrikken!


mansatoer 16-02-2012 @ 20:09


fotoboek
homepage

userIcon


manFunkamental 16-02-2012 @ 20:11


fotoboek
no homepage

quote:Op donderdag 16 februari 2012 @ 19:55 schreef Whuzz het volgende:
5000 euro
NETTO!?

5000 Bruto is al flink boven modaal… misschien dat iemand ze eens uit moet leggen wat dat modaal precies inhoudt… en dan gelijk wat ook al weer het verschil tussen bruto en netto is…


manD. 16-02-2012 @ 20:20


fotoboek
no homepage

userIcon


manhvan 16-02-2012 @ 20:22


fotoboek
no homepage


ach ja, zo sprak ik pas een net afgestudeerd meisje dat werk zocht. ze wilde binnenkort wel een huisje kopen en een leuk autootje als ze een baan zou hebben! Ze kon zich echter niet voorstellen dat een gemiddeld gezin toch wel zo’n 70% van hun inkomen volledig kwijt is aan vaste lasten.
toen ik haar uitlegde waar al dat geld zoal heen gaat, zag ze haar toekomst ineens een stuk minder rooskleurig in en ging ze net niet huilend naar huis.

Probleem is ook dat er op scholen wijs word gemaakt dat als je een bepaalde studierichting op gaat je bakken met geld gaat verdienen!


manpuntje-tussen-de-bougie 16-02-2012 @ 20:27


fotoboek
no homepage


manInnisdemon 16-02-2012 @ 20:38


fotoboek
no homepage

userIcon
Heeft niemand, buiten Satoer, gelezen dat het hier over salarisverwachtigen over 20 tot 25 jaar betreft?

Met een paar procent inflatie per jaar, is €5000 netto net geen modaal inkomen tegen die tijd.


man_Cobalt_ 16-02-2012 @ 20:42


fotoboek
no homepage


Volgens mij zijn er wel wat fouten gemaakt in het onderzoek. Netto moet volgens mij Bruto zijn. Of hebben ze 12 jarige kinderen verteld wat er van het bruto inkomen afgaat.

Daarnaast is het een voorspelling van wat zij denken op hun 35e te verdienen nog niet eens zo gek. Als je ook rekening houd met een inflatie van 2,5%. 1500 euro nu is over 17 jaar met 2,5% inflatie 2407euro en 3000 euro nu is over 17 jaar met 2,5% inflatie 4814 euro.


manWapperbaard 16-02-2012 @ 20:46


fotoboek
no homepage

userIcon


onbekendDerAppie 16-02-2012 @ 20:47


fotoboek
no homepage

quote:Op donderdag 16 februari 2012 @ 20:22 schreef hvan het volgende:
ach ja, zo sprak ik pas een net afgestudeerd meisje dat werk zocht. ze wilde binnenkort wel een huisje kopen en een leuk autootje als ze een baan zou hebben! Ze kon zich echter niet voorstellen dat een gemiddeld gezin toch wel zo’n 70% van hun inkomen volledig kwijt is aan vaste lasten.
toen ik haar uitlegde waar al dat geld zoal heen gaat, zag ze haar toekomst ineens een stuk minder rooskleurig in en ging ze net niet huilend naar huis.

Probleem is ook dat er op scholen wijs word gemaakt dat als je een bepaalde studierichting op gaat je bakken met geld gaat verdienen!

Die heeft dan zeker nooit op kamers gezeten? Het lijkt me dat studenten die al een poosje uit het oduerlijk huis zijn horen te weten wat het leven zo ongeveer kost. Tenzij ze natuurlijk door papa en mama alles betaald krijgen.


onbekendPufPuf 16-02-2012 @ 21:02


fotoboek
no homepage