Trots zijn op werkgever belangrijker dan salaris

Een herkenbare uitkomst, die veel werkgevers schijnen te vergeten; een medewerker vindt het belangrijk om trots te zijn op zijn bedrijf dan het loon dat hij precies krijgt. Trots zijn op de organisatie waar men voor werkt, is belangrijker is voor de tevredenheid en inzet van medewerkers dan de hoogte van het salaris. Dit blijkt uit onderzoek van Effectory onder ruim 300.000 medewerkers in Nederland.

De ondervraagde medewerkers zijn momenteel zeer tevreden over hun werk; zij beoordelen hun baan gemiddeld met een 7,5. “Dit is het hoogste gemiddelde sinds jaren”, aldus Guido Heezen van Effectory. “En dit terwijl het salaris met een 5,7 juist matig beoordeeld wordt. Trots op de organisatie scoort een 7,0 en blijkt volop van invloed op de tevredenheid van de medewerkers.”

Tevredenheid

Hoewel iedereen salaris erg belangrijk lijkt te vinden, blijkt uit dit onderzoek dat de hoogte van de beloning maar matig bepaalt hoe tevreden een medewerker is.

Heezen verklaart: “Salaris scoort altijd aan de lage kant: iedereen wil namelijk graag meer verdienen. Dit betekent echter niet dat het verhogen van het salaris ertoe leidt dat medewerkers dus tevredener zijn over hun werkgever. De correlatie tussen tevredenheid over de werkgever en de beloning is zwak. Tevredenheid ontstaat door goed werkgeverschap. En dat omvat veel meer dan hoog belonen.”

Goed werkgeverschap

Volgens Heezen moeten werkgevers het onderscheid maken op zaken zoals werkzaamheden, arbeidsomstandigheden, ontwikkelingsmogelijkheden, collega’s of werksfeer. Dat zorgt voor een prettige, productieve sfeer en leidt tot organisatietrots.

“Trotse medewerkers vinden hun organisatie oprecht leuk, raden hun werkgever aan bij vrienden en kennissen en hebben het gevoel dat zij bij hun organisatie passen. Zij zijn bereid om zich extra in te zetten om bij te dragen aan het succes van de organisatie. In deze tijd is dat van onschatbare waarde.”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *